Gravidyoga og fødselsforberedene kurs

Live direktesendt på nett og videoer du kan se når du vil

Bli med kvinner fra hele landet og få ubegrenset tilgang til gravidyoga, pusteteknikker, avspenning, hypnoser og meditasjoner. Spesielt for å hjelpe deg stresse mindre, ha det mer behagelig, roe ned tankene, knytte tettere bånd med babyen og forberede deg til fødsel.

LIVE HVER UKE

Hver uke kan du bli med på direktesendte timer. Her treffer du andre gravide, får svar på spørsmål du har og hjelp med tilpasninger hvis du opplever noen plager. Vi gjør en yogapraksis spesielt tilpasset gruppa som er med live. 

 

Lær å slappe av

Hvile er helt essensielt som gravid og småbarnsmor. Det er meningen at du skal kunne roe ned sinn og kropp. Jeg guider deg gjennom avspenning, meditasjon og pusteteknikker. Så du finner det som fungerer for deg. 

FORBERED FØDSEL

Allerede før du ble gravid hadde du lært mye om fødsel. Kanskje har du hørt mye positivt. Og kanskje har du hørt mange skrekkhistorier. Jeg hjelper deg bli kjent med dine ubevisste oppfatninger. Slik at du kan forstå bedre dine tanker rundt fødsel. Og være bedre forberedt.

Dette sier de som har vært med på gravidyoga

Jeg har vært så heldig å få følge Ingeborg på gravidyoga, som jeg fant litt tilfeldig på nett pga Corona. Det har hjulpet meg mer enn jeg hadde drømt om. Ingeborg har hjulpet meg å forstå kropp, pust og sinn på en ny og dypere måte. Sammen med andre gravide har vi snakket oss gjennom alt vi lurer på om graviditet og fødsel, og støttet hverandre. Ingen graviditeter eller fødsler er like, men mange følelser går igjen hos alle.

Jeg følte at Ingeborg heia på meg under fødselen, og jeg kunne høre hennes hypnoyoga i bakhodet når riene var på sitt verste. Jeg klarte meg gjennom de største utholdenhetsprøvene, og skjønte mange av øvelsene vi har øvd på og hadde allerede øvd på vanskelige tanker som kan komme. Anbefales på sitt sterkeste !

Ane Emma Herstad

Førstegangsfødende, SIRKEL medlem

Deilig yoga hvor mine spesielle behov som gravid med bekkenvondt og halsbrann blir tatt hensyn til. Liker den helhetlige filosofien bak som gjør at det ikke bare blir stretching, men også fokus på pust, kontakt med barnet i magen, meditasjon og avspenning.

For noen som ikke er så vant med den spirituelle siden av yoga så er dette akkurat rett nivå for meg, og jeg får med meg pusteøvelser og fysiske øvelser som jeg kan gjøre både i hverdagen og under fødselen. En liten verktøykasse, rett og slett, med videoer og lydklipp i portalen som man kan benytte seg av utenom live-timene.

Ingeborg yogalærer er varm og dyktig, med et arsenal av kunnskap og åpenbar stor interesse for den gravide kvinnen og den indre reisen man begir seg ut på når man blir mor.

Dette er timer for alle, enten magen er liten eller stor, og spesielt vil jeg anbefale dem for de som ønsker å være mer «til stede» i graviditeten sin og starte tilknytningen til barnet sitt allerede før fødselen.

Silje Hatlø Hagen

Andregangsfødende, SIRKEL medlem

Hva er Gravidyoga?

Gravidyoga er yoga spesielt tilpasset behovene til den gravide kroppen. Det betyr at vi tar hensyn til babyen som vokser i magen og de endringene som skjer når du er gravid.

Gjennom gravidyoga kan du:

  • redusere stress – noe som kommer både deg OG babyen til gode
  • motvirke vanlige svangerskapsplager
  • bli bedre kjent med babyen i magen – det er ikke bare veldig koselig. Det forebygger depresjon i graviditet/barsel. Og hjelper deg når du skal ta beslutninger om din eller babyens helse
  • motvirke psykiske plager som angst og depresjon
  • forberede deg til fødselen

Her inne finner du yoga og fellesskap som er skreddersydd til å støtte deg i graviditeten, og hjelpe deg forberede fødsel og tiden etterpå.

Velg nivå

Blomst

299,- mnd

Sirkel

699,- mnd

Ukentlig live timer
Gravidyoga
Hypnoyoga for fødsel
Fødsel- og barselsforberedende kurs
Barselgruppe
Barselyoga
Månesøstre kvinnesirkel

x

80+ videoer du kan gjøre når du vil
20+ gravidyoga
20+ barselyoga
20+ feminin yoga
20+ videoer med guidet avspenning, pusteteknikker og hypnoser

Yoga for månefaser og menssyklus
Live 30 min yogaøkt tilpasset ukas månefase
Opptak fra 4 siste uker med måneyoga
Minikurs i sykluser + sykluskart

Måndelig live spørretime

Velg medlemskap

Når begynne med yoga for gravide?

Du kan begynne med gravidyoga med en gang du oppdager du er gravid. Det er viktig at du tilpasser praksisen til formen din og der du er i svangerskapet.

Gravidyoga i første trimester

Første trimester er en periode preget av store endringer. Graviditeten synes ikke på utsiden ennå, men du kjenner endringene godt på innsiden. Du er mer trøtt enn du pleier. Kanskje også kvalm/uvel.

Yogaen du gjør i første trimester bør handle om å hvile, ønske babyen velkommen og rolige bevegelser som skaper rom i kroppen. Å begynne å skape en boble rundt deg og frøet som spirer inni deg.

Gravidyoga i andre trimester

Andre trimester opplever de fleste mer energi og mindre kvalme. Graviditeten synes mer for hver dag som går. Og du begynner å lande i det å være gravid.

Yogaen du gjør i andre trimester bør handle om å bringe inn styrke og bevegelighet i bekken, rygg og bryst. Gjøre rom for babyen ved å løsne opp i spenninger. Og utforske kontakten innover til intuisjonen din og babyen.

Gravidyoga i tredje trimester

Tredje trimester er tiden da det virkelig begynner å gå opp for deg at du skal føde denne babyen. Du begynner å bli klar for virkelig å forberede fødselen.  Dette er også tiden da du blir tregere, kjenner deg tyngre og hverdagslige gjøremål krever mer.

Yogaen du gjør i tredje trimester bør handle om å motvirke svangerskapsplager som smerter i bekken/rygg, hovne bein, tungpusthet og lite energi. Gjennom gravidyoga kan du få enda dypere kontakt med kroppen din og babyen. Dette er gull verdt når du skal føde babyen din. Uansett hva slags fødsel du planlegger.

    gravidyoga

    Hei – jeg heter Ingeborg

    Med 10 års erfaring som yogalærer og mer enn 400 gravide på kurs er jeg her for å hjelpe deg stresse ned, få en behagelig graviditet og forberede deg til din beste fødsel og barseltid!

    Som kjæreste, mamma og bedriftseier vet jeg hvor travel hverdagen kan være! Det er grunnen til at jeg lagde dette fellesskapet slik at du kan gjøre gravidyoga der du er, når det passer deg.

    Min første graviditet og fødsel kastet meg ut på dypt vann. Jeg var livredd for å føde og synes det var vanskelig å tilpasse meg den nye hverdagen som mamma. Alt var ukjent og jeg følte meg alene.

    Før jeg ble klar for en til fordypet jeg meg i gravidyoga, hypnose for fødsel, bekkenhelse og de mentale, emosjonelle og spirituelle endringene som skjer i oss når vi blir mamma.

    Alt dette deler jeg meg deg her – med intensjonen om at du skal føle deg litt mer støttet på din reise enn det jeg gjorde på min.

    Vi sees på matta!
    <3 Ingeborg

    Dette sier de som har vært med på gravidyoga

    Jeg meldte meg på gravidyoga i mars da jeg var rundt 30 uker på vei. Jeg har vært med på kveldsyoga, morgenyoga og fødselsforberedende kurs.

    Jeg synes kombinasjonen av å praktisere yoga, snakke med andre gravide om alt som har med et svangerskap å gjøre har vært berikende for de siste ukene som gravid.

    Det har vært fint med en stund for seg selv i en hektisk hverdag med to barn fra før. Med live timene fikk jeg prioritert tid til meg selv. Prikken over i-en har selvfølgelig vært avspenningen i slutten av hver time.

    Føler jeg har blitt mer bevisst på hvordan det er for meg å være mamma, og at jeg må tillate meg selv å sette av tid til bare meg. Har også lært utrolig mye om gravidkroppen: gode stillinger når man ligger og sitter, at jeg må ta hensyn når jeg kjenner nedpress og hvordan man kan jobbe med bevegelighet som er gunstig før fødsel.

    Nina Seim

    Tredjegangsfødende, SIRKEL medlem

    Anbefaler på det varmeste gravid-yoga med Ingeborg! Var med i siste trimester og følte jeg fikk mye igjen for det spesielt under fødselen.

    Emilie Margrethe Bechstrøm

    Førstegangsfødende, SIRKEL medlem

    Gravidyoga med Ingeborg var utrolig god fødselforberedelse for meg da jeg skulle føde mitt tredje barn. Særlig øvelsene i selvhypnose og bevegelser for å få barnet smidigere ned i bekkenet var nyttige, og jeg er sikker på det gav meg en bedre fødselsopplevelse enn om jeg ikke hadde gått på gravidyoga. (Dette lærte jeg ikke på fødselsforberedende kurs med helsestasjonen!) Ingeborg er god på tilrettelegging til forskjellige vondter og behov du måtte ha underveis i svangerskapet. Anbefales!

    Ingrid

    Tredjegangsfødende, SIRKEL medlem

    DER DU ER

    NÅR DU KAN

    TILPASSET DEG

    Timeplan Gravidyoga online

    Gravidyoga

    En rolig yogatime med fokus på å støtte kroppen i svangerskap og fødsel. For alle gravide – også deg som er helt ny til yoga og deg som har utfordringer med bekkenet.

    Et pusterom i hverdagen hvor det er du og babyen din som står i fokus. Hvor du får rom til å være med andre gravide, forberede deg til fødsel og din nye hverdag som mamma til barnet i magen ♥

    Gravidyoga kan hjelpe deg:

    • å redusere stress i kroppen
    • redusere vanlige psykiske plager i svangerskapet som angst og depresjon
    • motvirke fysiske plager som halsbrann, hovenhet og forstoppelse
    • bli bedre kjent med den gravide kroppen og endringer i dine behov
    • forberede deg fysisk, psykisk og følelsesmessig til fødsel
    • finne dyp hvile og falle i søvn
    • skape kontakt med barnet i magen gjennom meditasjon og visualisering

    Alle timer har:

    • dyp avspenning
    • pusteteknikker (pranayama) som er nyttige for fødsel
    • bevegelser (asana) for å skape styrke og bevegelighet i bekken
    • fellesskap med andre gravide

    Innholdet i timen varierer fra gang til gang og avhenger av behovene til de som er med live. Vi pleier å avslutte med litt skravling om noe relatert til graviditet og fødsel, avhengig av spørsmål som kommer opp.

    Hypnoyoga for fødsel

    Dette er en yogatime spesielt for deg som er gravid og nysgjerrig på hvordan hypnose kan gjøre graviditet og fødsel til en enda bedre opplevelse.

    På timene guides du gjennom nærende bevegelser og pust. Har du vært på yoga før vil du kjenne igjen noen av øvelsene. Er du ny vil du få god guiding og det vil være lett for deg å følge med. Det som er annerledes på denne timen er fokuset og at vi avslutter med en guidet hypnose.

    Dette sier de som har vært med på timene før deg:

    • Jeg sover alltid så godt natta etter denne timen. Vanligvis er jeg oppe flere ganger, men når jeg har gjort hypnoyoga sover jeg som en stein
    • Før timen hadde jeg en sterk uro for fødselen. Etter hypnosen vi gjorde i dag kjenner jeg at den uroen slapp helt (og den kom heller ikke tilbake igjen før fødselen heller)
    • Utrolig deilig, jeg kjente ingenting til kvalmen og det var befriende

    Hypnose er en teknikk for smertelindring som blir mer og mer populær i Norge og verden.

    Om det er noe du ønsker å bruke i din fødsel anbefaler jeg at du blir med på disse timene gjennom svangerskapet for å øve jevnlig. Jo oftere du øver, jo lettere er det å bruke det i forbindelse med fødsel.

    Fødsel- og barselforberedende kurs

    Disse timene er en viktig del av den indre forberedelsen til å fødes som mor. Vi er innom tema relatert til graviditet, fødsel og barseltiden.

    På disse timene får du en oppgave eller øvelse som er relatert til graviditet, fødsel, barseltiden eller hva det vil si å være mor i dagens samfunn.

    Du får tid til å reflektere over ting du garantert aldri hadde kommet på å tenke over på denne måten. Og jeg hjelper deg nå noen lag av bevisstheten din som du ikke når så lett ellers.

    En del er også å dele med de andre og at vi sammen snakker om de tingene du har oppdaget eller lurer på. De som har vært med før deg sier at det å høre andre snakke om temaene gir ekstremt mye på sin egen reise som gravid.

    Vi er alle her med det mål om å bli bedre kjent med oss selv og hvilke sannheter vi har med oss om fødsel og moderskap. Slik at vi kan ta bevisste, informerte valg om hva vi ønsker for vår fødsel, barseltid og vårt familieliv.

    Ofte stilte spørsmål

    Hvorfor gravidyoga på nett?

    Da jeg var gravid med førstemann ble jeg tatt på senga av alle de voldsomme endringene som graviditeten bragte med seg. Jeg hadde en jobb som gjorde det vanskelig å forplikte meg til et fast tidspunkt hver uke – og det var minst en halvtime reise en vei for å være med på gravidyoga. Jeg savnet et fellesskap med andre gravide, og et univers hvor alt var tilpasset gravide.

    Å sette av tid til å bevege seg, roe ned, puste og gjøre yoga har mange positive effekter. Og virker positivt inn på mange av de vanlige utfordringene gravide kan oppleve. Både fysiske utfordringer som for eksempel ryggvondt, bekkensmerter, forstoppelse og psykiske utfordringer som depresjon og angst. Å bære frem nytt liv både krever mye og bringer med seg store endringer – og gravidyoga kan være en verdifull støtte i denne prosessen.

    Gravidyoga online er for alle gravide som ikke har tilgang til gravidyoga der de bor, som ikke kan eller orker å reise hjemmefra på kveldstid, som ikke er på samme sted til fast tidspunkt hver uke, som har turnusjobb – eller deg som vil gjøre gravidyoga hjemme regelmessig i tillegg til å delta på kurs der du bor.

    Når bør jeg starte med gravidyoga?

    Du kan begynne med gravidyoga med en gang du finner ut at du er gravid. Allerede i første trimester skjer det store endringer i kroppen. Fokus på pust, guidet avspenning og meditasjon er supert for å hjelpe deg i denne fasen – og du finner alt det her hos oss. 

    Anbefaler at du ikke venter for lenge med å starte med gravidyoga. Det er de som har gjort yoga regelmessig gjennom graviditeten rapporterer om best utbytte når det kommer til å forebygge plager, redusere stress og å kunne bruke pust/avspenning til å lindre smerte i fødsel. 

    Hvordan fungerer det?

    Når du velger bli medlem kommer du til en side hvor yogastudioet vårt ligger. Når du har meldt deg inn finner du alt innhold der og det er der du blir med på live timene fra. 

    På live timer ser vi hverandre via video og vi kan snakke med hverandre – alt skjer via et verktøy som heter Zoom og som er integrert med yogastudioet vårt på nett.

    Gravidyoga online er en månedlig medlemskapside og medlemskapet løper til du sier det opp. Det er ingen bindingstid. 

    Jeg har aldri gjort yoga og er stiv som en stokk - er dette noe for meg?

    Gravidyoga online er for deg og du er i godt selskap! Rundt 70% av de som jeg møter på time er helt ny til yoga. Innholdet både på live timer og videoer som du får tilgang til passer for nybegynnere.

    Hvor lenge kan jeg gjøre gravidyoga?

    Du kan gjøre gravidyoga helt frem til du har født (og etterpå har vi yoga for barseltiden). For tiden frem mot fødsel har vi en egen kategori som heter fødselsforberedelse med pust, smertelindring, avspenning og bevegelse for fødsel.

    Mange av øvelsene vi gjør for å motvirke fysiske plager er ferskvare og du har utbytte av dem når de gjøres regelmessig. Pusteteknikker og avspenning har du best utbytte av i fødsel når du har øvd regelmessig gjennom svangerskapet.

    Jeg har bekkenløsning - kan jeg gjøre gravidyoga?

    Ja! Alle gravide får bekkenløsning og noen gravide får smerter i bekkenleddene. Det er disse smertene som på folkemunne refereres til som bekkenløsning.

    Hvis du har smerter i bekkenledd er det viktig at du unngår å krysse beina og å ha vekta mer på den ene siden i bekkenet enn den andre. De fleste av timene passer for deg med bekkenleddsmerter. Noen timer er det stillinger du ikke bør gjøre, disse er da enten merket på beskrivelsen av timen eller instruert underveis.

    I tillegg anbefaler jeg at du er oppmerksom på hvordan det kjennes ut i bekkenet. Fokuser på å stabilisere bekkenet og ta med deg gode vaner fra matta inn i hverdagen din. 

    Hva trenger jeg av utstyr?

    Du trenger en yogamatte, to tepper, pute og en yogabolster/stor pute/gravidpute. Til noen av videoene trenger du en stol og et skjerf/yogabelte. Så trenger du en pc eller et nettbrett med webkamera, mikrofon og høytaler slik at du kan være med ansikt til ansikt på live time.

    Jeg har en etablert yogapraksis - er dette noe for meg?

    Ja, absolutt. Utgangspunktet vårt er å støtte den gravide kroppen gjennom svangerskapet og forberede deg til fødsel. Litt avhengig av hvilken praksis du kommer fra vil det være en del øvelser som du kjenner igjen og en del øvelser som er nye, eller kommer i en ny variant.

    Du får asana som støtter den gravide kroppen og som er god forberedelse til fødsel. Du får pranayama for å lære pusten din enda bedre å kjenne. Og som er hensiktsmessige graviditet. Og du kan fordype deg i forskjellige avspenningsteknikker og meditasjon. Alt tilpasset graviditet.

    Jeg er redd for å føde og vil helst ikke tenke på det - blir gravidyoga litt mye?

    Jeg føler deg. Og har vært der selv. Faktisk er det hele grunnen til at jeg startet med gravidyoga. Da jeg var gravid med min første opplevde jeg at yogaen var det som hjalp mest med fødselsangsten. (Og ja, jeg hadde sånn fødselsangst som lagde masse rare tanker i hodet mitt som heller-kaste-meg-utfor-et-stup-enn-å-føde. Og nei, jeg hadde ikke angst før jeg ble gravid).

    Da jeg senere spesialiserte meg i yoga for gravide valgte jeg fødselsangst som tema for eksamensoppgava. Og gjennom det fant jeg ut at det er forsket på om gravidyoga kan hjelpe ved fødselsangst. Det korte svaret er at det har effekt og det jeg har funnet som har best effekt er yoga nidra (som du får tilgang til når du er medlem).

    Noe av det jeg fant aller mest nyttig som forberedelse til fødsel med nummer en var å lære meg hvordan jeg kunne slappe av og puste dypt. På den måten roet jeg meg selv når angsten kom opp under fødsel og det gjorde hele opplevelsen mye bedre. Vi vet også at frykt endrer hvordan du opplever smerte. Smerten blir mindre når du er rolig og avslappet.

    Gravidyoga kan hjelpe deg med å roe kroppen her og nå. Og når du øver gjennom svangerskapet kan du lære deg hvordan pust og avspenning kan roe deg også i stressende situasjoner.

    Jeg var med på gravid kurset til Ingeborg gjennom hele svangerskapet og lærte flere gode verktøy/teknikker til å lindre gravid plager og ikke minst å ha med inn i fødsel. Dette var min fjerde fødsel, likevel var det utvilsomt lærerikt og jeg fikk en lettere fødsel med å bruke det jeg hadde lært. Spesielt pusteteknikker, hypnose og avspenning! I tillegg er det ren terapi å få den ukentlige pausen fra hverdagen og bare være tilstede, få luftet tanker og følelser sammen med andre i samme situasjon og med Ingeborg som er så omsorgsfull og gir så mye av seg selv!

    Monica

    Gravid yoga hjalp meg utrolig mye ved fødselen. Jeg er så glad nå i ettertid at jeg valgte å ta meg tid til det. Jordmor ved føden i Kristiansund, var overbevist på at gravid yogan var grunnlaget for min flotte opplevelse ved fødselen  hun sa det burde vært obligatorisk for alle gravide 

    Linda

    Vil bare takke deg for gode pusteteknikker og råd fra gravidyoga, de var alfa og omega for hele opplevelsen min 😊 Ukens høydepunkt for den voksende mage og kropp i endring. Gav stive muskler og et bekymret sinn mer ro og avslapping etter en økt med yoga. Takk Ingeborg.

    Amalie

    Dette har vært den viktigste areaen for meg gjennom store deler av svangerskapet. Både det yogaen og det sosiale har gjort at svangerskapet har vært mye lettere. Anbefales på det sterkeste.

    Anna