Velg en side

Yoga for en best mulig graviditet og fødsel 💗

Gravidyoga online bruker Namastream som yogastudio.

Når du er logget inn finner du Gravidyoga online – medlem under «Products»«My Products»

Har du behov for å endre informasjonen om deg selv, få nytt passord eller endre medlemskapet ditt finner du alt det under «My Account» helt øverst til høyre. 

Svar på ofte spurte spørsmål

Når bør jeg starte med gravidyoga?

Du kan begynne med gravidyoga med en gang du finner ut at du er gravid. Allerede i første trimester skjer det store endringer i kroppen. Fokus på pust, guidet avspenning og meditasjon er supert for å hjelpe deg i denne fasen – og du finner alt det her hos oss. 

Anbefaler at du ikke venter for lenge med å starte med gravidyoga. Det er de som har gjort yoga regelmessig gjennom graviditeten rapporterer om best utbytte når det kommer til å forebygge plager, redusere stress og å kunne bruke pust/avspenning til å lindre smerte i fødsel. 

 

Jeg har bekkenløsning, kan jeg gjøre gravidyoga?

Alle gravide får bekkenløsning og noen gravide får smerter i bekkenleddene. Det er disse smertene som på folkemunne refereres til som bekkenløsning.

Hvis du har smerter i bekkenledd er det viktig at du unngår å krysse beina og å ha vekta mer på den ene siden i bekkenet enn den andre. De fleste av timene passer for deg med bekkenleddsmerter. Noen timer er det stillinger du ikke bør gjøre, disse er da enten merket på beskrivelsen av timen eller instruert underveis.

I tillegg anbefaler jeg at du er oppmerksom på hvordan det kjennes ut i bekkenet. Fokuser på å stabilisere bekkenet og ta med deg gode vaner fra matta inn i hverdagen din. 

Jeg kan ikke puste gjennom nesa

På yoga puster vi vanligvis inn og ut gjennom nesa, så fremt det er mulig. I graviditet er det vanlig at du kan være tett i nesa eller synes det er mer ubehagelig å puste gjennom nesa. Kanskje er det ubehagelig uansett om du er gravid eller ikke?

Du trenger ikke kunne puste gjennom nesa for å gjøre pusteteknikkene vi går igjennom. Pust enten inn gjennom nesa og ut gjennom munnen eller inn og ut gjennom munnen om det er det som fungerer for deg. Det viktigste er fokuset på pusten.

Hvor lenge kan jeg gjøre gravidyoga?

Du kan gjøre gravidyoga helt frem til du har født (og etterpå har vi yoga for barseltiden). For tiden frem mot fødsel har vi en egen kategori som heter fødselsforberedelse med pust, smertelindring, avspenning og bevegelse for fødsel.

Mange av øvelsene vi gjør for å motvirke fysiske plager er ferskvare og du har utbytte av dem når de gjøres regelmessig. Pusteteknikker og avspenning har du best utbytte av i fødsel når du har øvd regelmessig gjennom svangerskapet.

Jeg har aldri gjort yoga før - er dette for meg?

Ja! Du trenger ikke å ha noe erfaring med yoga for å ha glede av gravidyoga. Mer enn halvparten av de som jeg er i kontakt med er nye til yoga, så du er i godt selskap.

Du trenger ikke være myk for å kunne ha utbytte av timene. Yogaen vi gjør er spesielt tilpasset graviditet og handler ikke om å bli mykere, men om å bli kjent med kroppen og frigjøre spenninger.

Jeg har gjort en del yoga - er dette for meg?

Ja! Jeg tilbyr deg en annen tilnærming til yogapraksisen din. Du får asana, pranayama, meditasjon og yoga nidra spesielt tilpasset kroppen din nå – og som forbereder deg til fødselen.

Er du litt nerd når det kommer til bevegelse så vil du kanskje like at yogaen har flere øvelser inspirert av biomekanikk og Katy Bowman. 

Trenger jeg å laste ned videoer?

Nei, alt innholdet streames på samme måte som Netflix, Viaplay og TV2 Sumo. Namastream støtter Chrome, Safari, Firefox og Internet Explorer. Vi anbefaler at du bruker en oppdatert versjon av nettleseren for å sikre at alt fungerer optimalt. 

Hvordan melder jeg meg ut?

Du kan melde deg ut når du selv ønsker. For å gjøre det logger du inn i yogastudioet og går på «My Account» helt øverst til høyre. Litt ned på kontosiden din ser du Gravidyoga online – medlemskap. Velg pil ned på «Options» helt til høyre og så «Cancel subscription».