fbpx

Yoga i graviditet, fødsel og barsel

🍂 Timeplan live timer høsten 2020 🍂

Barselgruppe

Dette er din virtuelle barselgruppe. Her sjekker vi inn med hverandre og deler oppturer og nedturer. Vi bytter mellom å ha et tema relatert til det å være nybakt mamma og enkel egenpleie. Vi ser hverandre og snakker med hverandre.

Barselyoga

Live yogatime fra din egen stue. Du bestemmer deg for å la alt rot fare og vender fokus innover. Dype pust. Skuldrene senker seg. Fokuset ditt går til pusten, bekkenet og underlivet. Koble deg på igjen denne delen av kroppen. Nære helbredelsen som skjer her etter fødsel. Strekke kroppen og kjenne hvor godt det gjør for ømme muskler. Kjenne hvordan det er å puste og bevege kroppen nå som babyen er på utsiden. Enkle, rolige øvelser – som styrker og nærer fra innsiden.

På slutten av timen er det alltid dyp hvile.

Noen ganger klaffer det bra med soving, andre ganger kanskje babyen krever din oppmerksomhet underveis. Du får opptak i etterkant og kan gjøre timen igjen den neste 7 dagene. 

Hypnoyoga for fødsel

Vi gjør yoga med fokus på det hypnotiske. Du vil kjenne igjen mange av øvelsene, samtidig som du kanskje vil oppleve at du synker dypere inn i deg selv mens du gjør dem. Timen avsluttes med en guidet hypnose. 

Hypnose kan hjelpe deg slappe av, sove bedre, bli mindre preget av frykt. Hypnose kan brukes som  smertelindring i hele eller deler av fødsel. Hvis du ønsker det er det nødvendig å gjøre hypnose jevnlig i graviditeten. Denne timen er perfekt for det. Som medlem har du tilgang til flere hypnoser som du kan gjøre når du vil. 

Lunsjyoga

Denne timen hjelper deg løfte energien og gir den gode yogafølelsen gjennom hele dagen. Den er lagt til dette tidspunktet sånn at du skal kunne være med enten du jobber eller er hjemme.

Vi gjør mer dynamisk yoga enn på kveldstimene. Har du bekkensmerter må du starte med de roligere timene og lære mer om hvordan du kan tilpasse yogaen før du blir med på denne timen. 

Fødselsforberedende tema

Visste du at de ubevisste oppfatningene og tankene du og partneren din har om graviditet, fødsel og det å bli foreldre påvirker valgene dere tar og holdningene dere har her og nå?

For å si det på en annen måte. Alt du har lært og hørt om fødsel, graviditet, hva det vil si å være mamma og pappa påvirker deg uten at du er klar over det.

Denne opplæringen startet da du var bitte liten. Og fortsetter du bare videre uten å ta en nærmere titt styres valgene dine av oppfatninger du ikke en gang er bevisst at du har.

På disse fødselsforberedende timene kan du og partneren din sammen utforske dette. Og forberedede dere til det som ligger foran. Enten det er første eller fjerde barnet vil dere oppdage noe nytt, få andre perspektiv og nyte godt av tiden dere bruker sammen som forberedelse til barnet dere skal ønske velkommen.

Det er forskjellige tema som rullerer. 

Gravidyoga

Gravidyoga som passer alle. Yogaøvelser som hjelper deg senke skuldrene, lande i kroppen, kjenne på at du er gravid og løsne opp i spenninger. Har du plager får du modifikasjoner som hjelper deg. Timen starter med en felles rundt hvor vi sjekker inn med hverandre. Du får også svar på spørsmål du har. Innholdet i timen varierer fra gang til gang og avhenger av behovene til de som er med live. Vi pleier å avslutte med litt skravling om noe relatert til graviditet og fødsel, avhengig av spørsmål som kommer opp. 

Guidet avspenning

Denne timen er for deg som vil lande før helga. En live guidet avspenning, spesielt lagd for det øyeblikket. Du møter opp fra jobben, bilen eller hjemme. Finner en behagelig stilling. Sier ifra om du har noen intensjoner eller ønsker for timen og så er det bare å lytte. Perfekt avslutning på uka og en god start på helga. Denne er for alle. 

Bli med i sirkelen vår med damer fra hele landet

Yoga som følger deg gjennom graviditet, fødsel og barsel

LIVE HVER UKE

Hver uke kan du bli med på direktesendte timer. Her treffer du andre gravide, får svar på spørsmål du har og hjelp med tilpasninger hvis du opplever noen plager. Vi gjør en yogapraksis spesielt tilpasset gruppa som er med live.

LÆR Å SLAPPE AV

Hvile er helt essensielt som gravid og småbarnsmor. Det er meningen at du skal kunne roe ned sinn og kropp. Jeg guider deg gjennom avspenning, meditasjon og pusteteknikker. Så du finner det som fungerer for deg.

FORBERED FØDSEL

Allerede før du ble gravid hadde du lært mye om fødsel. Kanskje har du hørt mye positivt. Og kanskje har du hørt mange skrekkhistorier. Jeg hjelper deg bli kjent med dine ubevisste oppfatninger. Slik at du kan forstå bedre dine tanker rundt fødsel. Og være bedre forberedt.

Svar på ofte spurte spørsmål

Når bør jeg starte med gravidyoga?

Du kan begynne med gravidyoga med en gang du finner ut at du er gravid. Allerede i første trimester skjer det store endringer i kroppen. Fokus på pust, guidet avspenning og meditasjon er supert for å hjelpe deg i denne fasen - og du finner alt det her hos oss. 

Anbefaler at du ikke venter for lenge med å starte med gravidyoga. Det er de som har gjort yoga regelmessig gjennom graviditeten rapporterer om best utbytte når det kommer til å forebygge plager, redusere stress og å kunne bruke pust/avspenning til å lindre smerte i fødsel. 

 

Jeg har bekkenløsning, kan jeg gjøre gravidyoga?

Alle gravide får bekkenløsning og noen gravide får smerter i bekkenleddene. Det er disse smertene som på folkemunne refereres til som bekkenløsning.

Hvis du har smerter i bekkenledd er det viktig at du unngår å krysse beina og å ha vekta mer på den ene siden i bekkenet enn den andre. De fleste av timene passer for deg med bekkenleddsmerter. Noen timer er det stillinger du ikke bør gjøre, disse er da enten merket på beskrivelsen av timen eller instruert underveis.

I tillegg anbefaler jeg at du er oppmerksom på hvordan det kjennes ut i bekkenet. Fokuser på å stabilisere bekkenet og ta med deg gode vaner fra matta inn i hverdagen din. 

Hvor lenge kan jeg gjøre gravidyoga?

Du kan gjøre gravidyoga helt frem til du har født (og etterpå har vi yoga for barseltiden). For tiden frem mot fødsel har vi en egen kategori som heter fødselsforberedelse med pust, smertelindring, avspenning og bevegelse for fødsel.

Mange av øvelsene vi gjør for å motvirke fysiske plager er ferskvare og du har utbytte av dem når de gjøres regelmessig. Pusteteknikker og avspenning har du best utbytte av i fødsel når du har øvd regelmessig gjennom svangerskapet.

Jeg har aldri gjort yoga før - er dette for meg?

Ja! Du trenger ikke å ha noe erfaring med yoga for å ha glede av gravidyoga. Mer enn halvparten av de som jeg er i kontakt med er nye til yoga, så du er i godt selskap.

Du trenger ikke være myk for å kunne ha utbytte av timene. Yogaen vi gjør er spesielt tilpasset graviditet og handler ikke om å bli mykere, men om å bli kjent med kroppen og frigjøre spenninger.

Jeg har gjort en del yoga - er dette for meg?

Ja! Jeg tilbyr deg en annen tilnærming til yogapraksisen din. Du får asana, pranayama, meditasjon og yoga nidra spesielt tilpasset kroppen din nå - og som forbereder deg til fødselen.

Er du litt nerd når det kommer til bevegelse så vil du kanskje like at yogaen har flere øvelser inspirert av biomekanikk og Katy Bowman. 

Jeg kan ikke puste gjennom nesa

På yoga puster vi vanligvis inn og ut gjennom nesa, så fremt det er mulig. I graviditet er det vanlig at du kan være tett i nesa eller synes det er mer ubehagelig å puste gjennom nesa. Kanskje er det ubehagelig uansett om du er gravid eller ikke?

Du trenger ikke kunne puste gjennom nesa for å gjøre pusteteknikkene vi går igjennom. Pust enten inn gjennom nesa og ut gjennom munnen eller inn og ut gjennom munnen om det er det som fungerer for deg. Det viktigste er fokuset på pusten.

Trenger jeg å laste ned videoer?

Nei, alt innholdet streames på samme måte som Netflix, Viaplay og TV2 Sumo. Namastream støtter Chrome, Safari, Firefox og Internet Explorer. Vi anbefaler at du bruker en oppdatert versjon av nettleseren for å sikre at alt fungerer optimalt. 

Hvordan melder jeg meg ut?

Du kan melde deg ut når du selv ønsker. For å gjøre det logger du inn i yogastudioet og går på «My Account» helt øverst til høyre. Litt ned på kontosiden din ser du Gravidyoga online – medlemskap. Velg pil ned på «Options» helt til høyre og så «Cancel subscription».