Velg en side

Topp ofte spurte spørsmål om gravidyoga online

Hvorfor gravidyoga online?

Da jeg var gravid med førstemann ble jeg tatt på senga av alle de voldsomme endringene som graviditeten bragte med seg. Jeg hadde en jobb som gjorde det vanskelig å forplikte meg til et fast tidspunkt hver uke – og det var minst en halvtime reise en vei for å være med på gravidyoga. Jeg savnet et fellesskap med andre gravide, og et univers hvor alt var tilpasset gravide.

Å sette av tid til å bevege seg, roe ned, puste og gjøre yoga har mange positive effekter. Og virker positivt inn på mange av de vanlige utfordringene gravide kan oppleve. Både fysiske utfordringer som for eksempel ryggvondt, bekkensmerter, forstoppelse og psykiske utfordringer som depresjon og angst. Å bære frem nytt liv både krever mye og bringer med seg store endringer – og gravidyoga kan være en verdifull støtte i denne prosessen.

Gravidyoga online er for alle gravide som ikke har tilgang til gravidyoga der de bor, som ikke kan eller orker å reise hjemmefra på kveldstid, som ikke er på samme sted til fast tidspunkt hver uke, som har turnusjobb – eller deg som vil gjøre gravidyoga hjemme regelmessig i tillegg til å delta på kurs der du bor.

Hva trenger jeg av utstyr?

Du trenger en yogamatte, to tepper, pute og en yogabolster/stor pute/gravidpute. Til noen av videoene trenger du en stol og et skjerf/yogabelte. Så trenger du en pc eller et nettbrett med webkamera, mikrofon og høytaler slik at du kan være med ansikt til ansikt på live time.

Hvordan fungerer det?

Når du velger bli medlem kommer du til en side hvor yogastudioet vårt ligger. Når du har meldt deg inn finner du alt innhold der og det er der du blir med på live timene fra. 

På live timer ser vi hverandre via video og vi kan snakke med hverandre – alt skjer via et verktøy som heter Zoom og som er integrert med yogastudioet vårt på nett.

Gravidyoga online er en månedlig medlemskapside og medlemskapet løper til du sier det opp. Det er ingen bindingstid. 

Jeg har aldri gjort yoga og er stiv som en stokk – er dette noe for meg?

Gravidyoga online er for deg og du er i godt selskap! Rundt 70% av de som jeg møter på time er helt ny til yoga. Innholdet både på live timer og videoer som du får tilgang til passer for nybegynnere.

Jeg har en etablert yogapraksis – er dette noe for meg?

Ja, absolutt. Utgangspunktet vårt er å støtte den gravide kroppen gjennom svangerskapet og forberede deg til fødsel. Litt avhengig av hvilken praksis du kommer fra vil det være en del øvelser som du kjenner igjen og en del øvelser som er nye, eller kommer i en ny variant.

Du får asana som støtter den gravide kroppen og som er god forberedelse til fødsel. Du får pranayama for å lære pusten din enda bedre å kjenne. Og som er hensiktsmessige graviditet. Og du kan fordype deg i forskjellige avspenningsteknikker og meditasjon. Alt tilpasset graviditet.

Det går fint å trene som før – må jeg egentlig ta noen forhåndsregler som gravid?

La meg heller stille deg et annet spørsmål: hvordan kan du best bruke tiden frem til fødsel på å forberede deg til den fysiske, psykiske og spirituelle anstrengelsen det er å føde og bli mamma? Det er utgangspunktet for den yogaen du finner her på gravidyoga online. Bli med og kjenn hvordan det kjennes ut i kroppen.

Jeg er redd for å føde og vil helst ikke tenke på det – blir gravidyoga litt mye?

Jeg føler deg. Og har vært der selv. Faktisk er det hele grunnen til at jeg startet med gravidyoga. Da jeg var gravid med min første opplevde jeg at yogaen var det som hjalp mest med fødselsangsten. (Og ja, jeg hadde sånn fødselsangst som lagde masse rare tanker i hodet mitt som heller-kaste-meg-utfor-et-stup-enn-å-føde. Og nei, jeg hadde ikke angst før jeg ble gravid).

Da jeg senere spesialiserte meg i yoga for gravide valgte jeg fødselsangst som tema for eksamensoppgava. Og gjennom det fant jeg ut at det er forsket på om gravidyoga kan hjelpe ved fødselsangst. Det korte svaret er at det har effekt og det jeg har funnet som har best effekt er yoga nidra (som du får tilgang til når du er medlem).

Noe av det jeg fant aller mest nyttig som forberedelse til fødsel med nummer en var å lære meg hvordan jeg kunne slappe av og puste dypt. På den måten roet jeg meg selv når angsten kom opp under fødsel og det gjorde hele opplevelsen mye bedre. Vi vet også at frykt endrer hvordan du opplever smerte. Smerten blir mindre når du er rolig og avslappet.

Gravidyoga kan hjelpe deg med å roe kroppen her og nå. Og når du øver gjennom svangerskapet kan du lære deg hvordan pust og avspenning kan roe deg også i stressende situasjoner.

 

Hola, jeg er Ingeborg!

Det er meg du treffer på videoene og stemmen min som guider deg i avspenning.

Hjertet mitt brenner for å støtte kvinner i graviditet, fødsel, barsel og tiden etterpå.

Jeg har lært av disse

Gravid- og barselyoga lærerutdanning med Belly & Baby i Oslo

Hypno Yoga for birth med Janine Hurley

Yoga Nidra foundation med Uma Dinsmore Tuli

Womb Yoga Teacher Training med Uma Dinsmore Tuli

Your Pelvic Matters med Claire Mockridge

Movement Ecology in pregnancy med Katy Bowman

Yoga nidra and hypnosis for birth med Nrilipta Tuli

Birth Story Listening Kintsugi process med Birthing from Within

Pregnancy Yoga Teacher Training med Uma Dinsmore Tuli og Lisa White

Heart of Mentoring med Birthing from Within